Pomocy DPF

ODPOWIEDZ
RobertW
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 21 cze 2021, 13:36
Skąd: Jeleśnia
Samochód: Touareg, 2008, 3.0 tdi CASA

Pomocy DPF

#1

Post autor: RobertW » 13 lip 2021, 11:07

Witam. Od kilku dni samochód sygnalizuje mi wypalanie DPF , czasami już po wyjechaniu z garażu (gdy jest jeszcze zimy) czasami po kilku kilometrach, Jadąc przykładowo około 20 km procedura potrafi włączyć się dwukrotnie, i tak w kółko włącza się wypalanie co kilka, kilkanaście kilometrów. Często też w czasie wypalania wystąpi błąd (engine fault workshop) powodujący ograniczenie mocy silnika. Oczywiście po zgaszeniu silnika i ponownym uruchomieniu błąd znika z deski i znowu można przejechać jakiś dystans normalnie.
Podpiąłem samochód pod komputer i okazało się że w kanale 99 (bloki pomiarowe) temperatura przed i za filtrem DPF wynosi 224,2 stopni (także rano przy zimnym silniku). Także ciśnienie -13 mbar nie zmienia się cały czas jest takie samo nawet przy zmianie obrotów silnika. Próby uruchomienia procedury wypalania serwisowego nie przynoszą efektu. Zapełnienie filtra sadzą nie wydaje się być też wysokie, jednakże nawet na postoju przy niskich obrotach silnika wzrasta. Poniżej dane z logowania.

10:33:05
224.2*C Temperature prior Particle Filter
224.2*C Temperature after Particle Filter
212.4*C Temperature Particle Filter
0 mbar Particle Filter Different. Pressure
-13 mbar Particle Filter Offset Different. Pressure
0.10 Particle Filter Oil Ash Volume
2.0 Particle Filter Carbon Mass (calc.)
27.5 Particle Filter Carbon Mass (act.)

W związku ze widocznym podczas logowania wzrostem sadzy sprawdziłem jeszcze korekty wtryskiwaczy

10:38:59
1.22 mg/suw Injection Quantity Deviation Cyl. 1
-0.61 mg/suw Injection Quantity Deviation Cyl. 2
-0.42 mg/suw Injection Quantity Deviation Cyl. 3
0.05 mg/suw Injection Quantity Deviation Cyl. 4
-0.47 mg/suw Injection Quantity Deviation Cyl. 4
0.09 mg/suw Injection Quantity Deviation Cyl. 4

Jak widać pierwszy cylinder ma dość duże korekty czasami przekraczające 1,5 mg/suw.
Nie wiem czy zasadnym byłoby czyszczenie DPF bo być może zepsuty jest czujnik(i) temperatury (bo pokazuje te same wartości), ciśnienia (bo zawsze jest -13 mbar). Czyszczenie też może nie mieć sensu bo może leją wtryski (przynajmniej ten pierwszy) i trzeba by było zrobić porządek z układem wtryskowym. Nie wiem już co mam zrobić a w okolicy nie ma też jakiegoś kumatego mechanika który by się tego podjął. Proszę pomóżcie może ktoś z Was miał podobny problem. Pozdrawiam Robert

Awatar użytkownika
Vreshcor
Weteran
Weteran
Posty: 1655
Rejestracja: 17 maja 2019, 2:30
Answers: 1
Skąd: Wroclove
Samochód: Touareg, 3.0TDI

#2

Post autor: Vreshcor » 13 lip 2021, 11:55

O matko ....
13 to offset do kalibracji , nie ma się zmieniać .
"0 mbar Particle Filter Different. Pressure" ta pozycja sie zmienia ?
Długo masz auto ?moze dpf wycięty ...co było wczesnej ,zanim zauważyłeś problem.
czujniki temp sa 2 ,jeden bezpośrednio w turbinie drugi przed dpf . Kable wtyczki sprawdzone ?
PS
@pisula1 do 10 i nie pomaga .
Better is enemy of good.

RobertW
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 21 cze 2021, 13:36
Skąd: Jeleśnia
Samochód: Touareg, 2008, 3.0 tdi CASA

#3

Post autor: RobertW » 13 lip 2021, 13:53

"0 mbar Particle Filter Different. Pressure" - tak ta wartość zmienia się wraz ze wzrostem obrotów - jest dodatnia. Co do historii pojazdu mam go drugi rok. Poprzedni właściciel sprawiał wrażenie znającego ten samochód, przekazał mi z nim mnóstwo części (wały, dyfer przedni, sterowniki zawieszenia itp.) w tym komplet wtrysków które jak twierdził wymienił. Co do wcześniejszych problemów z DPF nie było ich, nawet nie przypominam sobie aby kiedykolwiek wcześniej zapaliła mi się kontrolka DPF. Dopiero parę tygodni temu zapali mi się komunikat dotyczący wypalania ale wtedy jechałem trasą (przegoniłem go na wyższych obrotach) więc po chwili zniknął. Od około tygodnia zapala się ten komunikat później gaśnie zostaje jedynie kontrolka DPF - czyli tak jakby trwało wypalanie. Czasami po kilku minutach zgaśnie a czasami wystąpi błąd silnika i wpada on w tryb awaryjny (brak mocy i ciągła sygnalizacja akustyczna i wizualna). Po zgaszeniu system resetuje się.
Podczas zakupu sprzedający wskazywał iż czasami występuje falowanie silnika na biegu jałowym i że w związku z tym wymienił czujnik ciśnienia znajdujący się na pompie. Faktycznie początkowo było to sporadyczne (czyli wymiana nie pomogła) ostatnio jednak zdarza się to często i silnik faluje jakby w większym zakresie obrotów. Nadmieniam że korekcje wtrysków (w szczególności 1) dochodzą do 2,5mg.
DPF raczej nie był wycięty, wtyczki posprawdzane te obok turbiny.

Awatar użytkownika
Vreshcor
Weteran
Weteran
Posty: 1655
Rejestracja: 17 maja 2019, 2:30
Answers: 1
Skąd: Wroclove
Samochód: Touareg, 3.0TDI

#4

Post autor: Vreshcor » 13 lip 2021, 14:07

Jak już się świeci kontrolka to znaczy zapełnienie powyżej dopuszczalnego .
Wymień czujnik ten skopany , namierzysz rozpinając wtyczki i obserwując odczyty .
Better is enemy of good.

RobertW
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 21 cze 2021, 13:36
Skąd: Jeleśnia
Samochód: Touareg, 2008, 3.0 tdi CASA

#5

Post autor: RobertW » 13 lip 2021, 14:41

Chodzi o czujniki temperatury - nie mylę się? Jeden w turbinie drugi przed DPF (ten widoczny z góry silnika?) Teraz jestem poza domem ale w jednym z bloków (nie pamiętam który) jest podana temperatura turbiny - ona różni się od tych "moich dwóch" które się nie zmieniają.

RobertW
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 6
Rejestracja: 21 cze 2021, 13:36
Skąd: Jeleśnia
Samochód: Touareg, 2008, 3.0 tdi CASA

#6

Post autor: RobertW » 13 lip 2021, 19:56

Cholera chyba nie umiem edytować wcześniejszego postu napiszę więc w odpowiedzi do siebie samego. Sprawdziłem wtyczki jeszcze raz - ta z czarną końcówką - Temperatura Turbo chargera (chyba turbo) w kanele 99 pokazuje po włączeniu zapłonu około 38 stopni (jest ciepło silnik zimny) Po odpięciu temperatura rośnie do 224,2 stopnia ? Po ponownym podpięciu wraca do temperatury faktycznej - czujnik chyba sprawny. Podobnie z drugim czujnikiem (kanał 100) - tym z czarną końcówką - temperatura filtra DPF (wkręcony w tylną część DPF) pod odpięciu rośnie, po podpięciu wraca do temp. faktycznej- czujnik chyba sprawny. Po tych wszystkich zabiegach wywaliło mi błedy związane z tymi czujnikami (robiłem to na załączonym zapłonie) ale po skasowaniu nie pojawiły się ponownie. W kanele 99 nadal pokazują się temperatury przed i za filtrem DPF - 224,2 stopnia i nie zmieniają się nie wiem z jakiego czujnika te temperatury są przekazywane. Na samym filtrze nie dopatrzyłem się fizycznie innych czujników (prócz wyjść do czujnika ciśnienia). Po tych zabiegach okazało się że filtr nie jest zapełniony (zapewne przez odpięcie czujników) Po przejechaniu około 8 km pojawił się zapis 36 g sadzy . Nie wiem co dalej, w dolocie brak oleju jedynie silnik faluje jak się zagrzeje.

Awatar użytkownika
Vreshcor
Weteran
Weteran
Posty: 1655
Rejestracja: 17 maja 2019, 2:30
Answers: 1
Skąd: Wroclove
Samochód: Touareg, 3.0TDI

#7

Post autor: Vreshcor » 13 lip 2021, 21:13

W 99 to jakis fantom był , zajmuj sie tylko tym co powyżej 100.
Jakie wartosci pokazuje czujnik roznicy cisnien na zgaszonym,na wolnych i po przygazowaniu ?
Cale zapelnienie jest liczone z tego czujnika . NIe rozciagajac ....jesli czujnik sprawny ,przed toba wypalanie serwisowe a potem demontaz i plukanie popiołu jesli nie pomoze a pewnie tak bedzie.
Better is enemy of good.

ODPOWIEDZ